آیا شما از تکرار جملات همیشگی برای انگیزش افراد درون سازمان به منظور بکارگیری مدیریت دانش خسته شده‌اید؟ بر اساس مقاله‌ای از   Ramon Barquin and Chris Coleman شما باید آن پیغام را 151 بار تکرار کنید. پیام اساسی این جمله، علاوه بر رعایت سادگی و قابل فهم بودن این جملات، نیاز به تکرار و پافشاری بر آن است. در ادامه جنبه‌هایی از این مقاله مرور خواهد شد.
·       یک یادداشت از طرف مدیرعامل برای حمایت از مدیریت دانش کافی نیست. تکرار ثابت یک مطلب از منابع مختلف، هم به صورت خودجوش و هم به صورت برنامه‌ریزی شده و استراتژیک(در جلسات، از طریق یادداشت، بیان شفاهی و .) به عنوان تنها راه انجام این کار شناخته شده و ما را به قانون 151 می‌رساند.
ایا این قانون علمی و ثابت شده است؟ شاید نه، اما قانون 151 چیزی شبیه آن است که در ادامه می‌آید. 50 بار اولی که شما درباره مزایای مدیریت دانش برای کسب وکار صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد که کسی حرف شمار ا گوش نمی‌دهد. 50 بار دومی که آن را توضیح دهید، به حرف شما گوش می‌دهند اما آن را درک نمی‌کنند، و در 50 بار سوم، هم به حرف شما گوش داده، هم مزایای آن را درک می‌کنند و فقط به نتیجه کار ایمان نخواهند داشت.
با پافشاری بر این نکته، شما شاهد پیشرفت در کار خواهید بود. همکاران، و روسای شما، انچه را که بیان می‌کنید، می‌شنوند. آن را درک کرده و مهمتر از همه اینکه آن را تکرار می‌کنند. به واسطه کلماتی که از دهان خارج می‌شود، پیام‌های مشخص، متوالی و تکرارپذیر برای مخاطبان هدف‌گیری شده ارسال شده و می‌توان در ایده، قضاوت و نگرش مخاطبان ایجاد تغییر کرده و به دنبال آن واکنش‌های مورد انتظار به وجود خواهد آمد. بازاریابان به این کار برندینگ می‌گویند، تمداران آن را کمپین یا مبارزات انتخابی می‌نامند، و بدگمان‌ها آن را شستشوی مغزی می‌نامند. در مدیریت دانش هر چه می‌خواهید اسمش را بگذارید: کارها و پیغام‌های تکرار شونده
و در نهایت یک پاراگراف خلاصه و مفید
مدت زمان کوتاهی بعد از اینکه Michael McCurry وزیر مطبوعاتی دولت کلینتون، کاخ سفید را ترک کرد، یکی از نویسندگان مجله هاروارد از او پرسید: وقتی مردم از او می پرسند چگونه می توانند ارتباط برقرار کنند چه جوابی برایشان داری؟ او پاسخ داد: "دقیقا بدانید که می‌خواهید چه بگویید و آن را ساده و دقیق بیان کنید. به گفتن آن داستان به صورت دوباره و دوباره، متعهد باشید. شما باید پایدار باشید"
با توجه به مطالب بیان شده و فرهنگ سازمان‌های ایرانی در زمینه پذیرش مدیریت دانش، باید یکی از اامات موفقیت در راه پیاده‌سازی مدیریت دانش را همین نکته دانست. تشکیل تیم مدیریت دانش و نمایندگان دانشی(تسهیلگران) در سرتاسر سازمان، کمک شایانی به گسترش پیام مدیریت دانش و مزایای آن در سازمان خواهد کرد.مدیریت دانش را هر روز در جلسات مختلف و مکالمات روزمره خود تکرار کنید تا بتوانید بر مخاطب خود تاثیر بگذارید. در واقع رمز موفقیت مدیریت دانش در یک نکته است: تکرار، تکرار و تکرار؛ ناامیدی ممنوع

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها